Thursday 27 October 2011

5 Perkara Penting Tentang MASALAH Yang Anda Patut Tahu!


  1. Setiap orang pasti akan berdepan dengan pelbagai masalah dalam kehidupan mereka. (Kalau xde masalah x normal la tu). Tapi anda harus ingat, sebesar mana pun masalah anda, ORANG LAIN MEMPUNYAI MASALAH YANG LEBIH BESAR daripada anda! Jadi, sebagai manusia yang bijak, kita tidak boleh cepat melatah dengan ujian ALLAH.

  1. Masalah yang anda anggap sarat itu lebih baik diCERITAKAN KEPADA SESEORANG yang boleh dijadikan pendengar dan boleh dipercayai. Apa jua bentuk maslah itu perlu diceritakan kepada pihak kedua agar anda tidak menanggung masalah itu sendiri. Sebagai contoh, jika anda mempunyai masalah yang melibatkan orang lain sudah pasti anda akan menyimpan dendam kepada orang tersebut. Saya percaya+yakin jika dendam/masalah itu diceritakan kepada seseorang pasti membantu anda memadamkan niat untuk terus berdendam dengan orang yang anda anggap musuh! Sekaligus meringankan fikiran anda. (saya pernah cuba dan ALHAMDULILLAH sangat mujarab =D)


  1. Kita mesti ingat bahawa ALLAH TIDAK AKAN MENGUJI HAMBANYA DENGAN MASALAH YANG HAMBANYA TIDAK MAMPU TANGGUNG. Ini bermakna setiap masalah yang kita hadapi itu pasti dapat diselesaikan. (Masalah tersebut=keupayaan kita)

  1. Perkara yang teramat penting mesti kita ingat adalah, TIDAK ADA ORANG LAIN YANG BOLEH SELESAIKAN MASALAH KITA KECUALI KITA SENDIRI. Orang lain hanya boleh bantu kita menjadi pendengar dan memberi pendapat. (Dr. HM Tuah Iskandar-Mebina Peribadi Anggun)


  1. SENTIASA BERFIKIRAN POSITIF dan jangan terlampau stress memikirkan masalah. Anda harus ingat bahawa setiap masalah pasti akan selesai. Hanya waktu yang menentukannya sama ada masalah itu cepat selesai atau lambat. Anda hanya perlu berdoa dan yakin kepada pertolongan ALLAH. TIADA MASALAH YANG TIDAK AKAN SELESAI! Jika anda nafikan pernyataan berwarna merah di atas, ini bermakna masalah anda belum selesai dan anda perlu cari jalan untuk selesaikannya..



*Ambil masa  bebrapa minit untuk kosongkan fikiran dan kenalpasti masalah anda supaya anda  boleh selesaikan maslah anda dengan cara yang lebih positif dan matang.

*mesti ingat bahawa ujian daripada ALLAH terbahagi kepada 2 iaitu berbentuk kesenangan atau kesusahan.

No comments:

Post a Comment