Friday 21 October 2011

UMMI PESAN...

Pesanan yang terkarang kat bawah ni merupakan pesanan yang saya rasa sangat penting untuk diri saya... Pesanan ni saya petik daripada umi tersayang dan saya akan sentiasa jadikan pesanan ni sebagai panduan hidup. thankz ummi!


UMMI PESAN….
Solat. Jangan tinggal solat.. sbb solat tu panduan hidup kita..klau kita sush nak buat satu perkara yg wajib ni, ALLAH pun susah nak tlong kita. Umi ckp, x pyh fikir bnyk, cuma fikir balasan yg kita akan dpt klau kita tinggal solat!. Tu je..

UMMI PESAN….
AL-Quran. AL-Quran tu perkara kedua lepas solat. Umi ckp, kita kene pndai baca quran. Kalau x pandai pun biarla kita pasang niat untuk belajar sbb niat baik pun dah dpt pahala walaupun x buat lagi. Salah satu doa yg dimakbulkan adalah doa selepas kita baca quran. Lagi satu, kalau kita x pndai baca quran, sape yg nak tolong bacakan ibubapa kita quran bila diorg meninggal nanti??

UMMI PESAN….
Budi Pekerti. Biar kita miskin duit, tapi jangan kita miskin budi pekerti dan akhlak mulia. Kalau kita ada dua perkara tu, orang akan hormat dan segan kat kita. And jangan sesekali pandang rendah pada org lain.. kalau kita x suka dia pun, fikirla kebaikan dia, jangan fikir keburukan dia.. Diorg akan respect kita. Kalau kita pandai hormat org, org pun akan hormat kita lebih dari kita respect dia.. Perkara pertama yg akan dinilai oleh seseorg adalah akhlak kita!

UMMI PESAN….
Ilmu. Ilmu tu penting..  kalau nak hidup senang dunia akhirat kene tuntut ilmu. Tuntut ilmu ni x kenal usia. Kalau bleh sepanjang kita hidup biarla kita jadi orang yang selalu dahagakan ilmu kerana mencari ilmu tu suatu kewajipan.

UMMI PESAN….
Pemurah. Kita kene jadi pemurah. Tak bleh berkira dengan sape2 pun. Biarla macam mana jahat orang tu sekalipun. Klau kita nak bagi biarla ikhlas. Xbleh mengungkit. Paling penting jangan harapkan org akan balas pemberian kita tapi harapkan pahala dari ALLAH.. Setiap yg kita bagi kat org yang memerlukan ALLAH akan byr kat kita balik berganda2. Kalaula kita bleh nmpk balsan tu…..sure kite la org paling pemurah dalam dunia!..

UMMI PESAN….
Bersederhana. Kita xbleh tengok orang yang lebih kaya daripada kita.. tengokla org yg lagi kurang daripada kita.. Bila kita tengok org yg lebih dari kita, sure kita akan rasa x pernah cukup dengan nikmat rezeki ALLAH dan x akan pernah nak mensyukuri nikmat tu. Bila kita tgk org yg lagi kurang dari kita, kita akan rasa insaf dan akan sedar betapa banyknya rezeki yg ALLAH dah limpahkan untuk kita. Sesungguhnya Allah sentiasa menambahkan rezeki orang yang sentiasa mensyukuri nikmatnya..

UMMI PESAN….
Perikemanusiaan. Bila kita senang, kita wajib tolong orang masih susah dan perlukan pertolongan kita. Jangan dihina, dicaci, dipulau orang yg dalam kekurangan tu kerana mereka yg bakal meningkatkan pahala untuk kita. Tambahan bila org tu datang dari jauh semata2 untuk minta bantuan daripada kita. Jangan hampakan mereka. Kekayaan kita datangnya dari DIA… klau kite bongkak, sekelip mata kaya tu bleh btukar kepada ‘langsung tiada’…


No comments:

Post a Comment